måndag 24 september 2012

Aldrig tråkigt...

I helgen har vi varit ute på äventyr! Det var Rasseminarie med Sällskapet Sibirisk katt i Eskilstuna. De har 10-årsjubileum iår.
Alice och jag åkte upp till Peter och Petra vid kl 6 på lördag morgon och därifrån vidare uppåt. Tobbe åkte direkt från Stockholm till Eskilstuna och flög alltså aldrig hem denna helgen.
Det gick jättebra med Alice. Honsomnade när vi kom till Kalmar och sen sov hon hela vägen till Tindered innan Norrköping, där vi stannade och åt frukost. Sen körde vi vidare och i Norrköping ville hon ha lite mat igen, efter det sov hon tills vi var framme!
Vädret var tyvärr inte det bästa, det var kallt och regnigt när vi kom fram.
Vi var uppe så pass tidigt att vi fick nyckel till stugan och hann packa in oss och ge Alice lunch, innan dagen började med lunch kl 13 inne i Parken Zoo.
Tobbe, Peter och Petra värmde sig med lite öl i stugan =) En annan tog en kopp te! Stugorna var dock lite sådär. Hade väldigt höga förväntningar på dem då de såg supermysiga och moderna ut på bilderna på hemsidan, det var ju något förskönat. Det var litet, trångt och luktade rutten räka när vi kom in..efter att ha spolat i alla avlopp en längre tid fick vi dock bukt med det lyckligtvis.
Efter lunchen var det iaf dags att inleda dagen på riktigt. Vi fick en guidad tur i djurparken, bland de stora kattdjuren! Åh så roligt det var =) De är ju lite inriktade på just kattdjur i Parken Zoo, så där fanns många fina. Pallaskatt, Fiskarkatt, Jaguar, Panter, Lejon, Amurleopard, Sandkatt...etc. Tyvärr var Alice lite gnällig under rundvandringen så jag gick miste om en del, men det var kul ändå =)
Av alla kattdjur som finns så är det bara tamkatten som inte är utrotningshotad =/ Det finns tex fler amurleoparder i fångenskap än vad det gör i det vilda. Vill verkligen uppmana fler att skänka en slant till att rädda utrotningshotade djur och regnskogarna. Jag har varit Tigerfadder hos WWF i många år. Men man kan även vara fadder för ett djur hos Parken Zoo tex, så skänker de pengarna till bevarandeprojekt.

Efter rundvandringen fick vi tid för oss själva igen. Då bäddade vi sängar etc. Peter och Petra fick överslafarna så vi lätt skulle kunna gå till Alice på natten. Höjdpukten var att se Petra klättra upp och bädda båda sängarna, hahaha!! =) Det var väldigt mjuka madrasser så hon fick försöka sträcka ut sig raklång för att få ut lakanet och så var det snedtak! Är glad att jag slapp sova uppe, det är fanken inte lätt att ta sig upp och ner för de där stegarna!

Kl 19 var det dags för middag inne i parken zoo igen, Italiensk buffé. Jättegott var det. Alla som var där fick presentera sig lite kort också. Tyvärr hörde jag väldigt dåligt vad de flesta sa, men man fick ansikten på några uppfödare som man annars bara hört namnet eller uppfödarnamnet på iaf =)

Sen föreläste Eva Gunnasson på Nikopejas om sina 11 år som uppfödare. Det var mycket intressant. Tyvärr missade jag en del även där, då Alice vaknade mitt i alltihop.
När föreläsningen var slut skyndade Tobbe och jag tillbaka till stugan för att natta Alice. Gick sådär för hon hade ju hunnit vakna till. Så när Peter o Petra en stund senare kom till stugan, åt hon fortfarande. Och då hon hörde dem så var ju det intressant och då vaknade hon till igen. Fick lägga Alice hos mig. Sen hade vi väldigt roligt åt Peter och Petras (o)smidighet när de skulle klättra upp i sina sängar. Särskilt Peter som höll på att välta hela stegen och sparkade rakt i garderoben som stod i rummet!! =))
Alice somnade hos mig utan problem iaf, men några timmar senare hade jag ot av att ligga så still i en så liten säng, kunde inte röra mig för då hade jag ramlat ut, så mjuk var madrassen..det lutade liksom utåt!! Så då la jag Alice i hennes resesäng kl 2 och hon sov vidare.
En stund senare vaknade jag av att någon gick på toa. Hörde dörren öppnas, hrde sen att nån spolade..sen sattes kranen i köket på, stängdes av och det klingade till då glaset ställdes er på diskbänken. Gode tid, hoppas nu inte Alice vaknar tänkte jag.
Men det gjorde hon inte, hon bara drog en suck och sov vidare.
Sen vaknade hon vid kl 3 och vägrade somna om..hon fick mat och det hjälpte inte..jag gungade men hon skrek. Efter en timme fick Tobbe ta över. Han vaggade en timme till, sen sov hon.

På morgonen hade alla sovit skitdåligt pga obekväma sängar, de hade knappt hört Alice skrika. Tur det =)
Vi hade roligt åt hur svårt det var att klättra upp och Petra sa "Jag tänkte, bara jag nu inte måste gå på toa mitt i natten!" Jag sa "Ja men så fick du ju det ändå!" "Nej jag var inte på toa" sa Petra då. Och det var varken Peter eller Tobbe heller.
Jag fattar verkligen inte det, jag har aldrig förut drömt nåt som jag sen trott hänt på riktigt. Jag HÖRDE ju verkligen att nån gick på toa och sen drack vatten. Jag ser tre möjligheter:
1. Jag drömde
2. Nån har gått på toa utan att vara medveten om det/gått i sömnen
3. Det spökade

På söndagens program stod en föreläsning i kattens reproduktion med veterinären och reproduktionsexperten Ulrika Hermansson. Väldigt intressant, men Petra och jag var på en sådan föreläsning med en annan veterinär för ett år sedan ungefär. Men lite nytt var det och lite repetition är alltid bra.
Sist skulle vi ha en diskussion om varför vissa uppfödare sätter avelsrestriktioner på sina kattungar. Men alla var överens så det blev inte så mycket diskussion där =)
Vid halv fyra-tiden begav vi oss hemåt igen efter att ha fikat.

Vi hade kört en bit neråt när vi hamnade bakom en lastbil med släp. Det var väldigt kurviga vägar och han körde fort. Sen märkte vi att han svajade lite. Det var enkelfiligt och inget mitträcke och han låg gärna mitt på mittstrecken, alltså halvvägs in i mötande körbana...jaha tänkte vi, det kan ju va lite menlöst på raksträcka kanske, men han har ju bättre sikt där uppe så han ser väl att det inte kommer nån. Sen började han ligga i halva mötande banan i uppförsbackar..ja det såg ju rätt otäckt ut...sen sneddade han i kurvorna på fel håll! Och så kom det möte efter en stund, så körde han över i halva andra körbanan igen!! Så mötande fick väja ner i diket för att undvika krock. Då vart det ju riktigt otäckt...han måste verkligen ha varit full, gång på gång gjorde han likadant..så då ringde jag polisen. Uppgav hans regnr och var vi befann oss. Efter ett tag skulle vi svänga vänster, det skulle lastbilen också..bara att han missbedömde var stoppskylten var och stannade långt innan i en kurva först..innan han fattade att han inte var riktigt framme vid korsningen än!!ca 1,5 mil senare mötte vi en polisbil i full fart med sirenerna på. Peter blinkade på honom och pekade. Polisen tvärvände bakom oss och körde upp bakom lastbilen. Då sänkte den jäveln farten och skärpte sig såklart! Men när polisen såg ett bra ställde så slog han på sirenerna och skulle stanna honom..det fattade inte chaffisen utan körde vidare..tills han insåg och då stannade han mitt i en högerkurva med heldragen linje...så kön växte sig snabbt lång bakom oss. Vilken jävla idiot. Polisen fick ju gå och be honom köra fram o stanna på lämpligt ställe. Vi var ju sen sjukt nyfikna på hur det gick..Men det var dagens goda gärning iaf. Tur det inte hände nån olycka.

Middagen intogs på Pizza Hut i Norrköping. Beställde bland annat en sort som hette Cheese Feast..gud så gott!! Det var nog fyra olika sorters ost på pizzan..det var den godaste pizza jag ätit!
Sen somnade det lilla grynet gott. När hon vaknade nästa gång var det mörkt och Peter undrade om vi behövde stanna på nåt upplyst ställe när jag skulle mata henne. Nej det var bättre det var lite mörkt tyckte jag, så hon inte behövde vakna till så mycket. Så vi stannade på en mörk rastplats. Bara att när Peter stängde av bilen så tändes hela jävla bilen upp av skarpa lampor!! Och det fanns ingen knapp att stänga av dem. Så Peter drog till slut ut nyckeln. Då efter en liten stund så låste bilen in oss!! "Det är inte så att larmet kan gå nu..." undrade jag...Sitt still! konstaterade vi och skrattade. Gick väl 2 minuter, sen satte Petra upp armbågen på dörren..och larmet gick!! Vi gapskrattade. Peter satte i nyckeln igen..och bilen lystes upp!! Ut med nyckeln..bilen låstes..sitt still nu, rör inget! Jag sträckte mig efter amningsilägget..larmet gick!! Ja givetvis var det ju sensorer inuti bilen me! Det gick ju sådär med att Alice inte skulle vakna till kan konstateras. Men hon somnade iaf om direkt när vi började köra igen =)

Ja, händelserik helg helt klart. Mycket rolig och givande....och man har aldrig tråkigt med Peter och Petra, det är ett som är säkert!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar