måndag 13 september 2010

På besök i södern

Idag åkte vi iväg på en tripp för att kolla på den fina naturen i söder. Vädret kan vara lite mer varierande där, vilket vi märkte vid första stoppet. Det var ett hinduiskt tempel med deras gudar avbildade i statyer. Det började ösregna när vi var där så det blev bara ett kort besök.

Här är en staty av Ganesha

Hon stod i vattnet nedanför templet bredvid statyer av Vishnu och Shiva. De här statyerna var relativt små (kanske 1,5 meter höga) om man jämför med vad som fanns uppe på kullen....

Klicka på bilden så får ni se att det är en gigantisk staty av guden Shiva. Den var säkert minst 20 meter hög. Vi kunde tyvärr inte ta ett kort framifrån på den iom att det började regna så kraftigt. Tydligen så vallfärdar hinduerna i det här området i tre dagar i samband med någon högtid i februari.

Sen var vi och såg ett litet men högt vattenfall som hette Alexandra Falls, tyvärr blev bilderna inge bra pga dimma efter regnet. Men sen åkte vi till ett lite större vattenfall.

Efter det åkte vi vidare och kom till ett bryggeri där de tillverkar Rom. Guiden frågade om vi ville gå in och det ville vi. Rom är lite av en nationalprodukt för Mauritius, så det var intressant att se hur den tillverkades.
Tobbe utanfär när vi väntade på guiden.

Här är innergården på bryggeriet.

Efter rundturen ville de att vi skulle provsmaka 8 (!!) olika sorters rom. Fanns inte en chans.  Jag provsmakade pyttelite av en, superstark var den, sen fick det va! De var tydligen starka pga att romen tillverkas av sockerrör. Finns annan rom som inte gör det och den är mycket sötare.

Sen åkte vi till huvudmålet för dagen; Chamarel. Där såg vi först ett magnifikt vattenfall

Vi kunde knappt slita oss från det för det var så fantastiskt att se. Men sen åkte vi iaf en liten bit till för att titta på ett fenomen som bara finns i Chamarel, deras 7-färgade sand. Det var från början vulkanstenar som med tiden har pulveriserats och som kylts i olika temperaturer och därför skiktar sig i flera färger.

De hade gigantiska landsköldpaddor i parken också. Men de var trötta i värmen. En av dem hade lagt sig precis vid det lilla staketet så vi klappade honom lite och tog några kort.

Lunch åt vi på ett ställe som serverade mauritansk mat. Det var supergott. Jättestora grillade räkor åt vi på deras vis.

Sista stället vi stannade på var en enorm utsiktsplats. Bilderna gör den inte rättvisa. Det var så högt upp så jag har aldrig sett hav i sådan utsträckning förut. Visar ändå två av bilderna.

När vi kom till hotellet gick vi en promenad på stranden fram och tillbaka till Mon Choisy strax innan solnedgången. Jättemysigt. På väg tillbaka fick vi sällskap av en hund med halsband nästan hela vägen. De har inte så många lösspringande hundar här nere och nästan inga katter alls. Och de har tydligen inte problem med rabies eller andra sjukdomar, men jag tycker tyvärr inte att hundarna ser så välvårdade ut så det är ganska jobbigt att se dem. Vid restaurangen idag hade de en liten apa, en Herr Nilsson, som hade en sele på sig och i den selen satt en kedja i vilken han satt fast i ett staket. Vi tyckte hemskt synd om honom för det var tydligt att han ville därifrån. Men som tur är så ser man inte så mycket av sånt här.

Imorrn bär det av på en ny utflykt åt ett annat håll...=)