torsdag 16 september 2010

Delfiner!!

Idag åkte vi iväg med bland annat våra trevliga tyska grannar från hotellet, i en minibuss från hotellet kl 7. Totalt var vi 10 st. Vi åkte ner till sydvästra kusten där vi fick en väldigt liten frukost på stranden. Var då något negativ inför resan med tanke på frukosten samt att chauffören av minibussen körde som om han fått sitt körkort igår, det var varmt på bussen etc etc. Men sen fick vi kliva på en motorbåt och gav oss ut för att leta efter delfiner.

Tyvärr var vi inte ensamma om detta utan ca 10 båtar hade redan hittat dem och körde runt för att få se dem när du kom upp till ytan. Men wow, vi fick verkligen se delfiner! Och inte bara det utan vi fick även hoppa i och snorkla med dem. Men det var inte lätt, för de är ju inte som kolmårdens tama delfiner direkt.  Nyfikna var de nog allt men också snabba och flyttade sig mycket. Jag var lite väl långsam att hoppa i från båten men Tobbe simmade bredvid dem!

De hoppade massa väldigt nära båten vid ett tillfälle, då hade vi tyvärr inte kameran framme men det var häftigt =)

Företaget som arrangerade resan hette Orange, kan verkligen rekommendera dem. Båten var jättetrevlig att åka och de hade med sig en jättestor kylväska med vin, öl, cola, annan läsk och såklart..rom! Solen var framme idag och det var en allmänt jävligt härlig dag.

Vi stannade vi ett annat ställe där de la ankare och slängde i lite bröd, genast kom det massvis med fiskar för att äta. Då hoppade vi i och snorklade. Vi kunde simma genom detta jättestora stim med små söta färglada fiskar, så otroligt häftigt. Där var också lite djupare än där vi snorklat förut, så det fanns lite andra fiskar att se. Bland annat en väldigt långsmal, nästan genomskinlig spjutformad fisk med stora ögon. Väldigt märklig varelse. Och en stor blå fisk såg vi också.

Sen åkte vi vidare mot en ö, men först stannade vi till vi ett fenomen kallat Crystal Rock. Det var nåt märkligt föremål av korall och vulkansten som stack upp ur vattnet och på den växte träd.

Sen åkte vi in till en superfin liten ö som jag tror hette Coconut Isle. Vi promenerade längs stranden medan vi väntade på lunchen, BBQ.

En katt bodde på ön och la sig för att vila i skuggan under en buske, den såg faktiskt väldigt välmående ut.
Såklart fanns det några försäljare även på den ön, jag köpte faktiskt en slags sarong med Dodo på. Dodo är ju den utdöda dronten som är Mauritius symbol. Jag har blivit helt besatt av den, finns hur mycket söta saker som helst med Dodo att köpa!

BBQn bestod av grillad kyckling, svärdfisk och...hummer!!! Så jävla gott var det. Sen fick vi även idag grillad banan till efterrätt men de hade socker samt vaniljsocker på den, det var väldigt gott. Efter vi ätit kom det två män med gitarr samt bongotrumma och sjöng och spelade för oss, stämningen var verkligen på topp.
Vi försökte sola men det var så varmt att vi fick sätta oss i vattnet och sola istället.

En bild på båten vi åkte.

Helheten av dagen gör att jag tycker det här var den bästa utflykten vi varit på. Rejält solbrända blev vi också, särskilt på ryggen =)
Men, vi har en ÄNNU bättre utflykt på gång också innan resan är slut...=)