onsdag 2 mars 2011

Tandläkarskräck

Nej, det är inget jag någonsin har haft. Men jag ogillar att gå dit efter att jag var tvungen att ta bort en visdomstand för 1-2 år sedan. Den växte upp snett så jag hade inget val. Var såklart nervös för vad som väntade då och blev negativt överraskad så det visade sig besvärligt, tog massa tid och tanden fick delas, han fick snitta i tandköttet och sen sy. Efteråt fick jag feber och hade ont i flera dagar.

Så när jag för ett tag sedan fick beskedet att han vill dra ut TVÅ visdomständer till...så fick jag lite panik.
Den här gången pga ett litet hål i var och en av dem. Funderade mycket och länge på om jag skulle laga eller dra ut. Han sa att det är svårt att laga visdomständer och att man brukar få göra om det relativt snabbt...jag frågade om rötterna såg bra ut, alltså lätta att dra ut. han kollade på röntgen och sa att jadå det gjorde de. Så jag bokade tid för att dra ut den första.

Har vart skitnervös och sovit dåligt inatt. Kom dit idag och frågade om han kunde börja med den i överkäken, "de är väl generellt lite lättare?" Han svarade att jaaa det kan man väl säga att de är, men han hade kollat på röntgen innan jag kom och tyckte båda såg lätta ut. Men han skulle ta överkäken idag som jag ville. Bra.

11:50 började han bända och dra i min stackars tand....tiden gick och till slut sa han att nä vi får nog dela på den...så han borrade o slipade o höll på (vad de nu har för el-instrument)...och fick ut små bitar i taget....när 1 h 10 min hade gått så blev han arg "Va fan är det för kant??"...tja? Efter totalt 1 h 20 min fick han ÄNTLIGEN ut sista biten av tanden. Tänkte frågat om det var vad han kallade lätt, men han hann före...

Han: -Jaaa, där hade vi fel!
Jag: -Mmm
Han: Men det här var nog ändå den besvärligaste av dem...
Jag: *såg frågande ut*
Han: -Ja på röntgenbilderna såg man att den här hade krokar på rötterna så jag visste att den skulle bli lite knepig. Jag fick ta bort lite ben också så det skulle bli jämnt!
Jag: -Och det sa du inte??
Han: -Nej jag tänkte att jag säger det nu. Men på den i nederkäken så växer rötterna innåt så den blir lättare.
Jag: *undrar om man kan lita på det*
Sköterskan: -Ska vi boka en tid för nästa då?
Jag: *vände mig om och blängde*

Så här sitter jag nu, fick smärtstillande utskrivet som jag ska ta 3 ggr/dag och ska ta alvedon mellan de gångerna....(fick iaf i mig soppa ikväll). Och har en ny tid bokad till 6 april, hur jävla dum är man??

Hade jag varit på fel humör så hade jag blivit arg över att ha blivit lurad. Men jag tog det som att han inte ville göra mig rädd...så det var ju snällt (eller?)...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar