torsdag 10 februari 2011

Djur som ser färg i mörker

Läser en kurs som heter Djurens beteende och har precis läst en artikel om djur som ser färger i mörker.
Vi ser ju grått så fort det skymmer nästan men det gör inte alla!
Finns insekter och ödlor, t ex som ser utmärkt i färg i visst mörker. Läste också att det finns en STOR jaktspindel med kameraögon =S den lär ju se rätt hyffsat, inte direkt forskat i det dock...*rys*

Sen finns det en liten krabat som har hela 16 (!!) fotorecptorer. Vi har tre. Tänk vilka färger den ser som vi inte kan föreställa oss.
 Den är ett kräftdjur som heter Stomatopod:


Det var dagens biologilektion =)

2 kommentarer:

  1. SV: Jag tar ju examen till sommaren, har bara läst 2½ år då men tillgodoräknar mig en biämnestermin. Examen kommer jag ta men det är sen jag inte vet hur det blir.. drömmen skulle ju vara veterinär men jag kommer inte in :(

    SvaraRadera
  2. SV: Basår har jag redan läst =) Gjorde det direkt efter gymnasiet, sen tror jag att jag kan få meritpoäng för vissa ämnen jag läst men jag har ju ändå inte 22,5 (som är det högsta med meritpoängen) och på högskoleprovet har jag 1.1 (fast det är nog dags att göra det igen snart, det har nog gått fem år nu) så det räcker inte heller. Jag sökte ju in till veterinär förra hösten och hamnade som hundrade reserv om jag minns rätt =/ Jag har 18.33 i snitt så jag måste plugga upp 3-4 ämnen från VG till MVG för att få full pott (Matte B&C, Drama och Projektarbete)

    Och sen tillämpar de ju kvotering för att veterinär är en kvinnodominerad utbildning =/ Det är iaf vad jag har hört... =(

    Tack ändå! :) Kram

    SvaraRadera