tisdag 26 oktober 2010

Klickerträning

Använda klicker i hunddressyr har ju vart populärt ganska så länge. Men jag har aldrig testat det på nån av mina hundar. Ska jag vara ärlig så har jag aldrig sett innebörden, men kan ju lika gärna säga "Bra", Eller?
Nu har jag dock börjat på agility med minstingen, Penny, och då ingår det att "klicka in hunden".
Jaha, varför då? Jo, för att det är smidigt helt enkelt. För er som inte vet så är det en liten dosa som man (precis som det låter) klickar på. Detta gör man när man vill belöna hunden och så ger man en godisbit efter klicket.
Har läst mig till att själva tänket kring det kommer från delfintränare. Dvs positiv förstärkning (beröm) istället för negativ förstärkning (bestraffning).
Vår läxa till på torsdag är att jag ska klicka och hon ska få godis, några gånger om dagen. Har börjat bra, hon är inte rädd för klickern. Låter löjligt, men är man liten så är man rädd för mycket, bara så ni vet =P
har också i läxa att springa runt i små cirklar (irländsk julafton, woohoo) och hon ska springa bredvid mig och jaga antingen en godisbit eller en leksak, beroende på vad jag håller i givetvis. Går mindre bra..hon är ju rädd att jag ska trampa på henne.

Skulle tagit kort på klickern, men kamerabatteriet är dött, så sorry!

Går o tittar på Ninja hela tiden nu och undrar när hon ska klämma ut dem, är väldigt nära nu, det märks!

Ikväll ska vi på vår första 3D-bio. David ska följa med. The Last Airbender blir det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar