lördag 30 oktober 2010

Kisebarnen är här!!!

Igårkväll verkade Ninja få ondare och jag anade att öppningsstadiet hade börjat. Hon kunde sluta spinna tvärt och nästan se sur och och slicka sig om munnen och så kurrade och jamade hon mer. Så vi var uppe lite längre och kollade på film, somnade runt k 3 och då hade jag ställt kl på 5. Inget nytt när jag vaknade då utan ställde kl på 7 igen. Då hoppade hon upp och la sig väldigt nära och spann massor. Ställde kl på 10. Men halv tio vaknade jag av att hon stirrade på mig och jamade. Då såg jag att hon läckt nåt i sängen. vet ej om det var lite fostervätska eller kissfläckar. Men jag steg upp och satte mig vid hennes bo och lockade dit henne. Då tog det inte lång tid förrän hon började krysta.
Hon varken spann eller morrade när hon krystade, utan var helt tyst och tvättade sig på magen mellan värkarna.

Kl 10:17 kom det ut en kattunge halvvägs, då skrek hon och for runt lite i sitt bo, men fick sen ut hela och började tvätta den torr. Jätteduktig var hon.
Nr 1 var mörk och mönstrad, troligen svartmönstrad. Ser ut som en hane och vägde 120 g! (störst)
När den var torr började hon krysta igen och kl 10:41 (efter bara en minuts krystande) så gled den andra ungen ut utan några som helst problem.. En svart unge med mycket vita tecken. Kan vara mönstrad men osäkert. Ser också ut som en hane och den vägde 118 g.
Den tredje kom redan kl 11:05, en röd den här gången, också hane då. 101 g vägde han och nu började hon bli lite trött, så det blev en paus.

Givetvis så var detta min enda jobbdag på hela veckan så jag fick gå o göra mig redo för att åka på visning och då satt såklart Tobbe hos henne och såg Nr 4 komma ut kl 12:00. En vikt på 108 g hade kattungen som var mörkt mönstrad med lite vita tecken. Möjligen en hona, men osäkert.
Sen hann jag se Nr 5 komma kl 12:17, precis innan jag skulle åka. Ännu en röd hane med en vikt av 107 g.

Jag gissade på 6 kattungar med 5 blev det, då hon sen dess ligger och spinner medan de små försöker hitta mat. De turas om att dia hennes trampdynor, troligen inte så mättande =P

Känns skönt att allt gått bra hittils och att hon hade en så lätt födsel. Också skönt att hon tagit så väl hand om dem och tvättat dem torra samt skött avnavling och ätit upp moderkakor.

Ska byta filt hos henne snart och då blir det lite foton! Sen ska vi unna oss att köra till McDonalds lite snabbt efter flera dygn av konstant passning.

Tror förresten Janus förstod igårkväll vad som skulle ske, kanske på lukten. han och Tina är på nedervåningen för att hon skulle få lugn och ro men inatt började Janus kraffsa frenetiskt på dörren och det höll han på med till och från tills att jag gick ner och duschade på förmiddagen. Då fick han lukta på mina händer, luktade såklart kattunge, och han förföljde mig och kunde inte sluta lukta på mig. Sen har han inte krafsat mer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar