onsdag 3 oktober 2012

Kattungar!!


Igårkväll var det dags...Tina hade blivit allt mer pratglad under dagen igår och ville ha sällskap, hon la sig i boet och så skulle jag sitta utanför och klappa mage =) Så det gjorde jag allt längre stunder. Gick ifårn henen en stund för att äta på kvällen och efter det skulle vi natta Alice. Då tvingade hon med sig Tobbe till bolådan och visade tydligt att nu ville hon inte vara själv. Och medan jag nattade Alice så började hennes krystvärkar.
Då var klockan nästan 20.
Kl 20:34 kom den första till världen. En hona, jag tror hon är svartsmokesköldpadda, som Tina.
Efter tio minuter började hon krysta lite igen och kl 21:05 kom nästa, en röd hane =) Tror han kan vara rödsilver, men det är lite tidigt att säga.

Då började en lång väntan, för det var ju inte bara två i hennes mage, det var jag säker på. Hon hade gått upp 1,4 kg, vilket visserligen bara är ett riktmått men det pekade på 5-6 ungar. Hon var ju tjock och man kände tydliga fosterrörelser, så iaf 4 var det i magen. Men hon krystade inte, hon lugnade ner sig och tog en tupplur. Vid 23 bestämde jag mig för att lägga mig en stund.
Vaknade kl tolv av att hon kom in i sovrummet och jamade. Följde med henne till boet, men hon verkade inte vilja något särskilt. Gick fram o tillbaka lite och somnade om vid 1. Ställde kl på 3 för att titta till henne, inga fler ungar. Då vaknade Alice också och trodde det var dags att gå upp..så hon var vaken till kl 5!! Inga fler ungar,...somnade om till kl 6 då Tobbes kl ringde, han kollade och såg att där inte var fler ungar, sen ringde han och sa att han inte kunde åka till jobbet. För jag hade sagt att han måste va hemma om det inte kommit fler, för då måste jag åka in med henne och då behövde han va hemma med Alice.
Vaknade igen kl 7 och försökte ringa kliniken. De öppnade 8. Tina var fortfarande väldigt lugn, spann och låg hos sina små. Magen kändes mjuk..men jag HADE ju känt nåt mer igårkväll.

Vid kl 8 ringde jag och fick tid kl 9. Gud så nervös jag var. Hon är ju snittad en gång tidigare, vid första kullen så tog hon en paus på 7,5 efter de tre första..så  valde vi att snitta ut den fjärde. Men förra kulle ngick galant. Men skulle det bli snitt igen så får hon inte avlas mer på..och inte bara det, utan det är ju ett rätt omfattande ingrepp, väldigt påfrestande för mamma katt och med oviss utgång för kvarvarande ungar i magen..alltså det sista man vill!

Men röntgen visade att inga fler ungar fanns i hennes mage, vilken lättnad!! hon hade alltså haft en kanonförlossning som var klar på en timme..och vi var vakna hela natten i onödan ;P jaja, man är ju nojig!!

Så två små underverk blev det denna gång och alla mår hur bra som helst =) Inatt ska jag prova att SOVA!! =)

2 kommentarer:

  1. Man känner ofta livmodern strax efter att förlossningen är färdig, jag har också misstagit mig. Men var det borta efter någon timme så var det förmdligen bara den stora men tomma livmodern du ände före den har hunnit dra ihop sig :-)

    SvaraRadera
  2. Ja det sa Elisabeth också =) Ska försöka övertyga mig om det nästa gång ;)

    SvaraRadera