tisdag 10 april 2012

256. Scilla (57/366)

Sånna här små blommor har vi precis fullt av i hela trädgården och jag har i flera veckor tänkt att jag ska fota dem till utmaningen. Nu när jag äntligen tog mig för det så hade de börjat vissna, det regnade ute och inte lyckades jag få bra fokus på bilderna heller. Ska jag vara ärlig så är jag faktiskt inte ens säker på att det här är scillor...men det liknade det när jag googlade. Nu är kortet taget och nu får det f*n representera den här kategorin! =P

4 kommentarer:

  1. =D ifotot nedanfö hade du ju också scillor bredvid stupröret...hade kunnat bli två tema i ett...
    här finns inga vårblommor ännu...
    men den som väntar på något gott....du vet.

    SvaraRadera
  2. Jo, men visst ser det ut som Scillor på bilden!
    Tur att du hann med! Här uppe i Västernorrland har dom
    inte börjat blomma ännu, och jag hoppas att jag kommer
    ihåg att fota när det blir dax! :-)

    SvaraRadera
  3. Visst är det scillor - det finns ganska många olika varianter. Just den här brukar kallas liten vårstjärna på svenska. Och visst är de härliga i sina stora mängder. Jättefin tolkning på temat!

    SvaraRadera
  4. Scillor har jag i trädgården i Tumba söder om Stockholm där jag bor. Jag har bott sedan 1968 i Stockholm...där finns ingen snö.

    Jag är född i södra Lappland och har barndomshemmet kvar. Dit åker jag varje påsk just för att uppleva vårvintern (en av samernas åtta årstider) därför att det under mars och april som vårvintern är just är snö och väldigt mycket sol - solen står högt och ljuset reflekteras i snön så att det är så ljust att det gör ont i ögonen. Om du hade upplevt det skulle du förstå hur ljust det är. Inte så grått och trist som det har varit de 87 mil vi nu kört idag genom landet...regn regn regn och +3 grader isande kallt blött.
    Det är varmt på dagarna däruppe just runt +3 och +5 som härnere i Stockolm, men kallt på nätterna så att det blir skare. Så hård skare som jag nu har kunnat vandra på runt i skogen vart jag velat. Mer än halva Sverige har fortfarande snö. Min gård ligger i Västerbottens inland.....det är många många mil kvar av landet norr om det...och där är det mera snö och det ligger oftast kvar till juni.

    SvaraRadera